Voor een actiever, socialer, sterker en weerbaarder kind.
Al jaren lang een begrip en geadviseerd door huisartsen en therapeuten in de omgeving.
J.M.A.® staat voor: Junior Mayru Arts en is ontwikkeld door Roel van Beveren, oprichter en met zijn vrouw eigenaar en docent bij Mayru Center.
J.M.A.® is een geregistreerde naam bij het bureau voor intellectuele eigendommen (BBIE). Dit is ook de reden waarom het tekentje “®” vermeld staat achter de naam J.M.A. Dit is gedaan om zowel de naam J.M.A.® als de lesinhoud van de J.M.A.® lessen te beschermen.
J.M.A.® is ontstaan omdat wij vinden dat weerbaarheid meer is dan ‘van je af leren slaan’. Een koprol om jezelf te beschermen is ook weerbaarheid. Een kind is weerbaar wanneer hij of zij voor zichzelf op kan komen, zonder daarbij een ander te schaden.
We bieden onze J.M.A.® lessen in diverse vormen aan. We leren kinderen weerbaar te worden in de breedste zin van het woord, zowel verbaal als non-verbaal. Op jonge leeftijd komen kinderen in aanraking met pesterijen op school, negatieve uitingen, slecht taalgebruik, kopieergedrag en tekortkomingen in emotionele oplossingen van leeftijdsgenoten en soms ook ouderen. Het is goed om een kind op jonge leeftijd te leren om conflicten te vermijden of juist op te lossen door te communiceren. Pas als deze methode(s) niet meer helpen, leren wij kinderen zichzelf te verdedigen met pedagogisch verantwoorde fysieke verdediging.
In al onze lessen leren en hanteren wij vaste regels, structuur en discipline.
Denk hierbij aan:
* Omgaan met winst en verlies
* Elkaar uit laten praten
* Als de leraar of een ander kind praat ben je stil
* Als je ziet dat een ander verdriet heeft help je hem of haar
* Respectvol omgaan met andermans spullen
* Elkaar niet uitlachen
* De kleedkamer netjes achterlaten als je de les in gaat
* Zodra de les start verzamelt de groep zich bij de docent
* We schreeuwen niet naar elkaar
* Zet je eigen tas en bidon met water op de afgesproken plek
* Het gebruik van ‘verkeerde’ woorden is absoluut niet toegestaan
* Houdt rekening met je maatje als hij of zij bijvoorbeeld sterker is
In al onze J.M.A.® lessen besteden we ook extra aandacht aan structuur en positiviteit.
Een aantal voorbeelden:
* In onze zaal zetten alle kinderen hun tas neer op dezelfde plek. Hierop zijn geen uitzonderingen om structuur te behouden.
* We stimuleren positieve resultaten en bespreken de ‘negatieve’ altijd opvolgend met positieve resultaten.
* Als we in de zaal iets aan onze opstelling veranderen, met name door de aanschaf van nieuwe materialen, dan zeggen we dit tegen de kinderen voor aanvang van de les.
* We hebben in de zaal een plek waar ‘Rik de krokodil’ hangt. Een animatie plaatje van een krokodil waar kinderen kunnen gaan staan/zitten als ze teveel ‘prikkels’ binnen krijgen en ‘even met rust gelaten willen worden’. We merken dat vooral kinderen die moeite hebben met emotie uiting hier gebruik van maken. Het is een middel om voor ons als docent te zien dat een kind een behoefte heeft iets ‘te melden’.
Wat doet weerbaarheid met een kind?
Als je leert om fysiek en mentaal weerbaar te worden, dan ontwikkel je al snel zelfvertrouwen en uithoudingsvermogen. Je werkt tenslotte aan je hele lichaam en niet alleen aan een deel ervan. Daarnaast heeft weerbaarheid een tal van andere positieve invloeden op de mens van jong tot oud:
Het stimuleert sociale vaardigheden, doordat je samen met anderen sport en leert om grenzen aan te geven.
Het stimuleert fysieke activiteit, omdat je steeds meer wilt leren en je lichaam hiernaar traint en ook omdat je steeds meer aandurft doordat je ervaart dat je lichaam sterker wordt.
Het bevordert een gevoel van respect voor anderen. Je ontdekt wanneer iemand een maatschappelijke waardering heeft verdiend (in dit geval een bepaald niveau binnen de sportschool) en toont daar je respect voor.
Het verbetert concentratie en luistervaardigheid, doordat je aandacht geeft aan de training en datgene waar je daadwerkelijk mee bezig bent.
Het stimuleert oplossingsvaardigheden. Je leert om conflicten op te lossen zonder jezelf fysiek te hoeven verweren; er is meestal een andere uitweg dan gelijk ‘van je af slaan’.
De kennis die je vergaart blijft binnen de zaal, tenzij je genoodzaakt bent jezelf of een ander fysiek te verdedigen. Waar deze grens ligt is voor iedereen anders, maar binnen onze lessen komen ook dit soort momenten/vragen aan bod. Hierdoor leer je steeds beter in te schatten wanneer je nog weg kunt lopen en wanneer je jezelf of een ander fysiek moet verdedigen.
De positieve invloed van het beoefenen van de sport is merkbaar in veel andere gebieden in het leven. Je gaat anders reageren op mensen om je heen. Je toont respect en luistert naar ze. Je wordt rustiger omdat je in de zaal je frustratie er uit hebt kunnen laten. Je blijft ook rustig in hectische momenten omdat je in de zaal hebt geleerd dat je kunt incasseren, herstellen en dan weer rustig alert kunt zijn. Hierdoor krop je geen emotie en dus ook geen woede op. Je kunt je beter concentreren en daardoor betere keuzes maken.