Wij bieden twee type Yoga lessen: Yin Yoga en Yang Yoga

Yin Yoga is een rustigere Yoga vorm, waarbij je langer in een houding blijft en juist alle spanning los probeert te laten, waardoor je op een dieper niveau werkt, namelijk bindweefsels en gewrichten.

In onze Yang Yoga les combineren wij de stijlen Ashtanga, Vinyasa en Power Yoga.
Dit 
zijn dynamische Yoga vormen waarbij fysieke houdingen direct na elkaar uitgevoerd worden, je ontwikkelt o.a. kracht en uithoudingsvermogen doordat je spieren aanspant en ontspant.

Het grootste effect
bereik je wanneer je Yin Yoga beoefent in combinatie met een Yang yogavorm, zoals Asthanga, Vinyasa en Power Yoga, je krijgt dan de ultieme combinatie van inspanning en ontspanning.

yoga-gelderland-zettenDoor actief Yoga te beoefenen kan je:

– een beter lichaamsbesef ontwikkelen;

– meer souplesse ontwikkelen;
– meer zelfvertrouwen krijgen;
– een betere balans ontwikkelen;
– leren los te laten;
– beter ontspannen;
– doorzettingsvermogen versterken;
– concentratievermogen verbeteren;
– rug-, schouder-, nek- en hoofdpijnklachten verminderen/verdwijnen

Kenmerken en effecten van Yin Yoga:

yin-yoga-mayru-center-zetten-gelderland-sportschoolDe betekenis van het woord Yoga is ‘verbinden’.
Wat je leert door Yoga is de tegenstellingen met elkaar te verbinden. Gratie met kracht verbinden, oftewel de yin te vinden in de yang en andersom. Wanneer je je enkel focust op 1 kant van de medaille, mis je de hele munt. Dit is de reden dat bij ons naast de Yang Yoga lessen óók Yin Yoga wordt gegeven.

Yin Yoga zorgt voor het loslaten van alle spanning op je spieren. Dit werkt ook een laagje dieper door, namelijk tot in je (bind)weefsel en gewrichten. Yin yoga is dé manier om bindweefsel en gewrichten te herstellen en versterken.

Ook al zit je in een oncomfortabele houding, het doel is volledig los te laten en te ontspannen. Bij Yin Yoga blijf je 1 tot 7 minuten in dezelfde houding (voornamelijk zittende en liggende houdingen), richt je je volledige aandacht op jezelf en voel en accepteer je wat er bij je gebeurt. Een hele andere ervaring dan we in ons vaak hectische dagelijkse leven ervaren.

Yin Yoga kenmerkt zich vooral door:
-je blijft langer in een houding, tussen de 1 en 7 minuten, waardoor o.a. je bindweefsel wordt opgerekt;
-hoofdzakelijk zittende en liggende houdingen
-het loslaten van alle spanning in je lijf en hoofd;

Een aantal effecten van Yin Yoga:

– een diepe ontspanning;
– een kalmerende werking op het zenuwstelsel;
– ruimte en ontspanning in je hoofd, rust in je gedachten;
– het soepeler worden van je lichaam.

Kenmerken en effecten van Ashtanga, Vinyasa en Power Yoga:

Power Yoga is gebaseerd op Ashtanga Yoga. Het verschil zit vooral in de ‘series’. Ashtanga Yoga bevat 3 vaste series en wordt ondersteund door een geconcentreerde ademtechniek (ujjayi). Doordat op een gegeven moment de behoefte ontstond meer te kunnen variëren, is Power Yoga ontwikkeld. Power Yoga houdt dus grotendeels vast aan de principes van Ashtanga Yoga, alleen werkt Power Yoga niet met een vaste volgorde van houdingen, waardoor meer afwisseling mogelijk is.

Vinyasa Yoga
sluit hier ook heel mooi bij aan. In de basis lijkt het erg op Ashtanga en Power Yoga, alleen wordt er meer gebruik gemaakt van beweging en Vinyasa’s. Het wordt ook wel flow yoga genoemd, omdat de houdingen geleidelijk en soepel in elkaar overgaan, zoals een dans.

Alle drie zijn fantastische vormen om een sterk en gezond lichaam te krijgen en te behouden. Je hele lichaam wordt erbij betrokken; fysieke én mentale kracht, souplesse, uithoudingsvermogen en balans komen allemaal aan bod. De effecten kunnen na een aantal lessen al merkbaar zijn: vaak voelen mensen zich fitter, kalmer en energieker.

yoga-mayru-centerAshtanga, Vinyasa en Power Yoga kenmerken zich vooral door:
– adembeheersing door Ujjayi pranayama
– interne energie beheersing door de Bandha’s te activeren
– focus punt voor de ogen, Dristhi
– krachtige, actieve en reinigende houdingen (Asana’s)
– dynamische flow van bewegingen en soepele overgangen (mede door de Vinyasa’s)

Een aantal effecten van Ashtanga, Vinyasa en Power Yoga:
– conditie wordt verbeterd;
– het hormonale stelsel wordt uitgebalanceerd;
– de bloedsomloop wordt gestimuleerd;
– de vetverbranding wordt in gang gebracht;
– het hart wordt krachtiger;
– de flexibiliteit van gewrichten wordt verbeterd;
– het zenuwstelsel wordt positief beïnvloed;
– de spijsvertering krijgt een opkikker;
– het afvoersysteem (Lymfestelsel) wordt geactiveerd.

Voor wie zijn deze lessen geschikt?

Iedereen kan op zijn/haar niveau Yoga beoefenen. Voor iedere houding zijn er verschillende opties die tijdens de les worden aangegeven.

yoga-mayru-center-zettenHet mooie van Yoga
is dat je op een beheerste manier alles in je lichaam aan het werk zet en dat kan op ieder niveau. Je laat je bij Yoga niet leiden door je ego, door je buurman of –vrouw die zijn/haar been hoger krijgt, of wat dan ook. Als je Yoga beoefent, luister je naar je eigen lichaam.

Het doel van Yoga
is niet om in de meest acrobatische houdingen te komen, juist niet. Iemand die ontzettend lenig is en zichzelf met gemak dubbelvouwt, maar tijdens de houding meer bezig is met de buitenwereld dan met zichzelf, beoefent absoluut geen Yoga. Het gaat juist om je zelfbeheersing, concentratie en ontspanning.

Klik hier om naar ons lesrooster te gaan